PHP Meetup 2011 – Framework Shootout (Dari mata penganjur)

Kembali bersiaran dari ruangan yang sudah bersawang ini. Alhamdulillah, sudah seminggu berlalu sejak PHP Meetup 2011 berlangsung. Dari kaca mata saya selaku penganjur, ada ruang yang masih boleh saya dan juga zam3858 perbaiki. Jika mengikutkan pendaftaran rasmi pada hari itu, seramai 148 orang yang hadir. Haruslah diingatkan, ada juga diantara hadirin yang tidak mendaftar.

Bagi mereka yang tidak tahu, acara ini telah dianjurkan oleh komuniti PHP.net.my dengan kerjasama PHPCOE, Mimos Bhd. Penganjur ada 2+1 iaitu saya, zam3858 dan juga saudara Errazudin dari PHPCOE.

Alhamdulillah, kami berjaya mendapatkan penaja untuk acara kali ini. Experian Hitwise, Jmobile Sdn Bhd, Aist serta Primuscore. Terima kasih juga kepada para sahabat yang sudi berkongsi ilmu pada hari tersebut dan mengorbankan sabtu kalian untuk berehat.

Terima kasih juga kepada para hadirin yang juga sanggup memberikan sokongan pada acara kali ini. Selaku penganjur, saya amat terharu dengan jumlah kehadiran yang melangkaui jangkaan kami. Disini, saya ingin berkongsi sedikit apa yang berlaku sebelum 19/02/2011.

Semuanya bermula apabila saya, zam3858 dan hymns duduk minum dan terfikir. Tahun ini bila nak buat meetup? Zam3858 mencadangkan ianya diadakan 2 kali. awal tahun dan juga hujung tahun. Setelah bertanyakan pada teman-teman yang akan berkongsi ilmu, maka sebulat suara 19/02/2011 adalah tarikh yang sesuai.

Masa itu tinggal 3 minggu lagi sebelum hari berlakunya meetup. Yang menjadi kerisauan kami ialah kehadiran dibawah 50 orang. Tiada maknanya acara ini diadakan tanpa kehadiran peserta bukan?

Ketahuilah, mug untuk 50 orang pertama yang datang pada hari itu, hanya berjaya ditempah 3 hari sebelum hari meetup. Yeah kerja gila. Apa yang saya dengan zam3858 lakukan? Kami hanya berdua dan perlu menguruskan segalanya, ini kerja tidak bergaji, jadi pada masa yang sama kami juga perlu menyelesaikan kerja-kerja hakiki kami 🙂 Terima kasih kepada Salimi dari AIST kerana membuat rekaan yang cantik untuk poster serta mug. Terima kasih kepada Marcel Leng kerana mendapatkan tajaan dari Experian Hitwise. Terima kasih kepada Azrad kerana mendapatkan tajaan dari Primuscore. Terima kasih kepada Misbah, kerana mendapatkan tajaan dari Jmobile. Terima kasih juga kepada Amran kerana mendapatkan tajaan dari AIST.

Jika ada yang mengatakan acara pendaftaran pada hari meetup tidak berapa efisien, maafkan kami kerana kami berdua hanya tidur jam 3 pagi sehari sebelumnya :).

Maafkan juga makanan tidak mencukupi

Maafkan juga mug hanya untuk 50 orang. Itu sahaja yang kami mampu berikan. Ada rezeki akan datang, mungkin kami mampu memberikan mug atau tshirt untuk semua orang. 🙂

Selaku pengerusi majlis (sudah 2 tahun berturut-turut) maafkan saya sekiranya ada tersalah kata ketika mengacarakan PHP Meetup 2011 – Framework Shootout. Sekiranya ada diantara kalian yang hadir ingin menjadi pengerusi majlis pada masa akan datang, bolehlah hubungi saya 🙂

Ulasan dari kaca mata peserta

– http://noneey.blogspot.com/2011/02/php-meetup-2011-framework-shootout.html
– http://ismailsaleh.net/2011/02/28/php-meetup-framework-shootout-19-feb-2011-mimos/
– http://raficyber.blogspot.com/2011/02/php-meetup-2011-framework-shootout.html
– http://dewmandew.blogspot.com/2011/02/jom-bergaduh.html
– http://www.zakiyusof.com/2011/02/php-meetup-2011/
– http://www.munzir.net/entry/php-meetup-2011-malaysia
– http://kulainicknameku.blogspot.com/2011/02/php-meetup-2011-framework-shootout.html

Ulasan dari kaca mata presenter – http://azrilnazli.blogspot.com/2011/02/php-shootout-2011.html

Saya amat berharap dapat berjumpa dengan kalian pada acara seterusnya.

2 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.