UNITEN – Projek Sarjana Muda (Poster Evaluation)

Alhamdulillah.
 
Tahniah buat UNITEN kerana membuka pintu untuk industri dan komuniti berkolaborasi. Setidak-tidaknya pelajar dapat belajar sedikit sebanyak dunia yang bakal mereka hadapi apabila berkerjaya kelak.
 
Hari ini juga secara tidak langsung menjadi peringatan kepada aku. Bagaimana kita sering buat produk syok sendiri. Begitu juga pelajar-pelajar ini, ada diantara mereka yang buat produk syok sendiri meskipun telah ditegur oleh penyelia masing-masing. Kesalahan paling ketara adalah kurangnya kajian kes. Ada diantara mereka melakukan kajiselidik kepada bukan golongan sasaran. Oleh kerana itu set data yang ada, tidak boleh diterima pakai untuk proses validasi nilai komersil.
 

Pelajar-pelajar ini juga mengingatkan aku tentang kekangan masa. Ada diantara mereka mempunyai tajuk projek yang agak menarik dan mempunyai nilai komersil, tetapi aku tidak merasakan ianya sempat siap dalam masa 6 bulan. Facial recognition untuk mengenalpasti identiti seseorang juga bukan mudah. Perlu ada data terlatih. Looksery (baca : sini )sebuah startup yang dibeli oleh Snapchat, menggunakan crowdsourcing power untuk melatih data mereka. Ingat macam mana kita tidak merancang dengan baik agar timeline projek kita lebih masuk akal?

Teknologi. Ya, ramai diantara pelajar ini terkejut bila aku bercerita teknologi yang mereka perlu pakai untuk menyiapkan projek akhir mereka nanti. Jangan katakan pelajar, kita sendiri kadangkala tidak melakukan kajian yang mencukupi untuk menentukan teknologi apa yang boleh diterima pakai. Ini akan menjadi masalah yang dinyatakan awal tadi, iaitu salah perancangan timeline. Selalunya pengaturcara menghadapi masalah kerana idea atau halatuju produk itu datang dari orang yang tidak mempunyai pengetahuan mengenai IT secara meluas. Kalau kamu seorang ketua yang seringkali ‘over committed‘ pada klien, atau selalu tidak menerima cadangan dari pengaturcara kamu. Ketahuilah, kamulah yang membuatkan hidup pengaturcara sengsara.

Semoga kolaborasi seperti ini, dapat dipanjangkan juga ke IPTA serta IPTS yang lain. JomWeb insyaAllah akan turun padang sekiranya mempunyai kelapangan.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.