DRY – Don’t repeat yourself.

Dalam konteks pengaturcaraan, ini melibatkan proses perancangan dan juga proses perlaksanaan. Sebagai contoh, kita mahu memaparkan senarai peserta tadarus, apa yang perlu kita buat adalah buat satu fungsi untuk memanggil data dari pangkalan data. Fungsi ini sepatutnya boleh dikongsikan/digunapakai oleh fungsi-fungsi lain.

Jadi kita tidak perlu membuat pernyataan SQL yang sama berulang-ulang kali. Itu yang dimaksudkan dengan ‘Don’t Repeat Yourself’.

DRY tidak sama sekali bermaksud, kalau sudah buat validasi di bahagian PHP, kita tidak perlu buat validasi di JAVASCRIPT. Javascript untuk UI, pengguna tak perlu menunggu borang disubmit kemudian dapat respon, ‘Maklumat tidak berjaya disimpan, data A wajib diisikan’.

Jadi apa perlunya validasi pada PHP sekiranya sudah ada validasi JAVASCRIPT. Jawapannya mudah, orang boleh off JAVASCRIPT pada pelayar bila-bila masa yang dia suka. Validasi pada PHP adalah bertujuan menjaga sistem kamu sendiri dari menerima data yang tidak lengkap dan juga kemungkinan di HACKED.

Konsep DRY yang boleh dipraktikkan dalam fungsi validasi adalah, kita buat satu fungsi validasi yang boleh digunakan oleh mana-mana form dalam html kita. Ya itu namanya DRY. Kita tak buat atau copy&paste kod JAVASCRIPT ke setiap form kita.

Dengan ini saya mengharapkan tiada lagi orang yang salah faham akan konsep DRY ini.

p/s : Itu sebab orang cipta framework, sebab nak elak buat code yang sama lebih dari sekali.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.